Petr Borkovec: Jít mimo komfortní zónu

Ilustrační fotografie

Jak dosáhnout úspěchu ve své profesi, a přitom nepodlehnout pokušení manipulovat se zákazníky, spěchat na výsledek, zveličit službu nebo produkt? Jak svůj úspěch vybudovat a pak neztratit, a přitom odolat manipulaci těch, kdo Vám úspěch nepřejí, kdo v něj nevěří, kdo Vás odrazují?

Vydáno: 3. 10. 2022

PETR BORKOVEC je spoluzakladatelem a lídrem finanční skupiny Partners. Zná tisíce příběhů úspěchu, který se zrodit nemusel, kdyby zpochybňovaný člověk přestal věřit v sebe, a také ví hodně o neúspěchu, který přišel jen proto, že se člověk dal vykolejit z úspěšné cesty.

O dvou pohledech

“Introvert – může to být úspěšný obchodník? Slýchal jsem, že ne – obchodník přece musí být výřečný. Přitom introverti jsou často skvělými obchodníky. Jen potřebují mít ambice a dobrý motiv. Pak mají sílu, která je žene.

Introvertní povaha jim umožňuje tvořit hlubší a důvěryhodnější vztahy. Roli selhává i větší empatie. Žádný výřečnost, nejlepší obchodníci jsou ti, kteří nic nevnucují, a to dokážou právě introverti.”

O přijetí rozporů

“Když jsem začínal, bylo velice mimo moji komfortní zónu si navolávat schůzky. Zatímco jiní to zvládali s lehkostí, u mě to vyžadovalo větší přípravu – psychologickou, věcnou. Měl jsem obavu setkávat se s novými lidmi, ale líbila se mi idea spravování vlastního kmene klientů, se kterými mám výborné vztahy. Trošku zvláštní, že se introvert nerad seznamuje, ale má rád vztahy, že? Jenže život je plný rozporů. Já čerpám energii a sílu ze samoty. Ale jsou-li nablízku kamarádi, jsem šťastný, že tam jsou. A tak miluji pracovat si v tichosti na počítači v obklopení milých lidí. Jsem rád ve společnosti, ale rád se věnuji sám sobě.”

O chamtivosti

“Na trhu finančního poradenství se pořád najde dost lidí, kteří si pořídí investice od podvodníků. Skočí jim na špek. To se stává ze dvou důvodů. Prvním, a ten se nevyléčí finanční gramotností, je obyčejná lidská chamtivost. Jestliže klient začne přemýšlet v režimu chamtivosti, ihned přichází FOMO (fear of missing out – strach ze zmeškání šance). A na to se manipulativní a nečestní prodejci chytají jako můry nad plamenem. Dají takovému klientovi nabídku, která mu roztočí dolary v panenkách, ačkoli ta nabídka je mimo realitu. Druhým důvodem je stále větší komplikovanost finančního světa. Lidé, kteří toho zneužívají, se umí dobře prodat a vybírají si ty, kdo do nich peníze vloží. Nejlepší obranou je uvědomit si, že lidí je na světě moc a různých povah – a stačí tuze málo. Já jsem v tomto ohledu rezignoval. Dříve jsem edukoval, varoval, ale lidé skutečně musejí přijít o hodně peněz, aby se poučili – v dluhopisech, kryptoměnách, paragrafech 15 a podobně... Navíc, pokud Česká národní banka něco nereguluje, pak není obtížné v tom dělat nekalé vychytralosti.” 

O finanční gramotnosti

“Ta lidem stále chybí. Přitom existuje pár jednoduchých pravidel. Třeba investiční trojúhelník: Nabízí-li někdo současně velkou jistotu i vysoký výnos, pak to logicky obsahuje velké riziko. Ale tu chamtivost přehlíží. Lidé odnepaměti věří, že právě teď přišli na zlatý grál. Dnes slyšíte časté manipulativní věty typu: ‚Doteď to nešlo, ale nyní už máme technologii.‘ Nebo: Toto dosud využívali jen bohatí. Nyní to můžete využívat i vy ostatní. My jsme vám to zpřístupnili. Bohatí to dosud skrývali a nechávali si to pro sebe.‘ Tohle se jen tak nezmění. Stále jsme v zemi, kde každý pátý člověk u voleb hlasuje pro pseudostrany. To je dvacet procent populace. Obrovské číslo, které lze zneužít. Zvláště když nefunguje regulace. A ve všech produktech klienti ochranu prostě nemají.

Snadnému pomýlení ze stran klientů a lehkému vmanipulování do nevýhodných investic ze stran parazitů pomáhá i aktuální investiční boom. Každý druhý je investiční guru, každý třetí o investicích natáčí podcasty. A investovat mohou všichni. Youtubeři ukazují, jak klikají myší a výnosy jim skáčou do peněženek. Některé velké firmy dodaly zlatokopům krumpáče a sami si přihřáli polívčičku. I my bychom mohli poslat naše klienty slepě investovat do kryptoměn a nenést za to odpovědnost. Ale my zkrátka nevyděláváme na něčem, čemu nevěříme. Jiní takový morální problém nemají. Oni potřebují na něčem vydělávat, a tak dají lidem klikátko, ať si bezmyšlenkovitě kupují akcie, a k tomu jim přidají videa, jak si někdo vyklikal 80% zisk. Že nejde o realitu, klient nerozpozná.

Na druhou stranu za posledních patnáct let mnoho lidí získalo zkušenosti. Už se nedají podvést tak snadno, alespoň ne ve starých věcech, ale bohužel průběžně vznikají nové věci, které oni ještě neznají. Zkušenost často přichází právě až spálením. Já doufám, že stále více lidí získá důvěru v regulované poradce.“

O davové psychóze

“V pátém ročníku jsem psal diplomovou práci na téma teorie spekulativních bublin. Zmínil jsem v ní, že lidé jsou mateni informacemi z různých stran, které mají často jediný cíl – vyvolat v nich pocit FOMO. Když tyto trendy sledujete, potom už poznáte zákonitosti. Například tu, že když se davy ženou jedním směrem, můžete si být stoprocentně jistí, že se brzy poženou jiným směrem. Mně velmi pomohlo hlavně se nezavírat do krabiček, které nám dnes předepisuje společnost a školství. Což je najít si dobrou práci a v ní nějakým způsobem fungovat. Přemýšlejte mnohem více o tom, co Vás baví, v čem chcete být dobří, co se vlastně musíte naučit, abyste toho mohli dosáhnout. Přemýšlejte o podnikání, o vlastní tvorbě. A i když půjdete do zaměstnání, přemýšlejte podnikatelsky. Je to součást vaší dlouhodobé kariéry, dlouhodobé trasy. Ano, znamená to jít mimo dav. Znamená to vyslechnout si od svého okolí, které nikdy takovou odvahu nemělo, že jdete nesprávnou cestou, že na ni doplatíte. Někdy slýchám, proč Češi nemají více sebevědomí. Upřímně se podívejte na své nejbližší okolí – je pro Vás zdrojem sebevědomí? Podporuje Vás v tom, co cítíte jako správné, nebo Vás nutí připadat si nedostatečně, nevhodně, špatně? Pokud pro Vás platí to druhé, pak se, prosím, přestaňte bičovat za to, co jste kdy pokazili, neříkejte si ještě Vy, že jste neschopní nebo co všechno doposud neumíte. Začněte myslet opačně. Uvědomte si, že můžete být, jací chcete. Neodnášejte si z mládí a ze škol mindráky o sobě, protože každý z Vás může dokázat neuvěřitelné věci. Ale pouze tehdy, pokud sám sobě bude věřit a bude se mít rád. Pracujte na sebevědomí a mějte se rádi – to neznamená aroganci. Nýbrž když se vám něco podaří, pochvalte se. Nikdo jiný to za Vás neudělá. Obecně platí: Co je pro Vás opravdu důležité, to za Vás nikdo jiný neudělá.“

Kdo je Petr Borkovec

Za patnáct let se jemu a jeho lidem podařilo vybudovat největší finančně-poradenskou společnost v České republice.

“Je to jako jakákoli jiná služba – hlavně o lidech. O kvalitě odvedené pro klienta, bez parazitů na provizích. Těm totiž o blaho klienta nejde. Naše odměňování tak nemotivuje parazity. Vytvořili jsme dlouhodobé odměňován, které motivuje poradce dělat komplexní a dlouhodobý servis pro klienta.” 

Zdroj: First Class